lørdag 4. august 2012

Fransk Landbrød

Kjøpebrød kjøper jeg bare fra bakerier og aldrig det man kaller "industribrød". Jeg lager imidlertid nesten alltid brødet selv, og jeg har best erfaring med surdeigsbrød. Denne gangen lot jeg meg inspirere av en oppskrift fra United Bakeries som ligger ute på nettet. Jeg reduserte den til ett brød, da to brød er alt for mye for meg. Jeg varierete også mengden noe mht. gjær (mere) og mengden fordeig (mere). Fordeigen fungerer ganske likt som surdeig, og gjør at brødet hever mye mere enn om man baker alt på en gang.

Oppskriften starter med å lage en fordeig (poolish) som man setter dagen før:

100 gr Hvetemel. Jeg brukte Florsiktet Hvetemel fra Kvelde mølle.
6 dl Lunknet Vann
2 gr Fersk Gjær

Bland dette sammen. Jeg justerte vannmengden slik at deigen ble ganke flytende. Jeg synes at glutentrådene blir bedre slik. La den stå i en time i romtemperatur og sett den i kjøleskapet til neste dag (jeg lot den stå i 24 timer).

Neste dag:

400 gr Hvetemel (Brukte siktet hvetemel fra Mølleren)
100 Fint Sammalt Rug (Også fra Mølleren)
18 gr Fersk Gjær
3 dl Lunkent Vann
1 ts Salt
100 gr av Fordeigen

Ta fordeigen ut av kjøleskapet og la den stå i romtemperatur i 1 time. Bland sammen ingrediensene og tilsett fordeigen. Elt godt i 15 minutter, eller kjør den 10 minutter i kjøkkenmaskin. Forhev i en 1/2 time. Slå ned deigen, og for, den som et brød. Ettterhev i 1 1/2 time. Kutt deigen med en tapetkniv skrått på langs, og la kuttene overlappe hverandre med 6-8 cm. Stek 35 minutter i ovnen på nederste plate på 220 grader.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar