søndag 22. april 2012

Kalv Bogstek

Kalv er et utrolig godt kjøtt, og blir alltid mørt og godt. Det er bra å se at tilgjengeligheten av kalvekjøtt begynner å bli bedre i dagligvarebutikkene. Denne bogsteken var fra Gilde Gourmetkalv. Selv om bogen ikke er det beste stykket på dyret, så ble jeg imponert over hvor mørt og godt det ble. Jeg lot den ligge i en og en halv uke etter at jeg kjøpte den til den nærmet seg "best før dato", slik at den skulle bli så mør som mulig.

2 Store porsjoner:

750 gr Kalv Bogstek
4 Søtpoteter
10 Store Rosenkål
3 dl Rødvin
3 dl Oksekraft
2 dl Fløte
1 Stor Sjalottløk
1 ss Sukker
Salt og pepper

Sett ovnen på 125 til 150 grader. Krydre steken med salt og pepper, og brun steken raskt i en veldig varm stekepanne. Sett i et steketermometer og stek til den er 65 grader.

Sausen lages ved at man freser finhakket sjalottløk i litt olje i en gryte, og tilsetter sukker, rødvin og kraft. Kok inn til en tykk mørk saus. Det tar lang tid, så start med sausentidlig i prosesssen.

Kok søtpotetene møre, og lag en potetmos. Kok samtidig rosenkålen i ca 8 minutter.

Når steketermometeret nærmer seg 60 grader, så må man følge nøye med. Det går raskt i slutten, og jeg tok den ut på eksakt 65 grader. Jeg ser at den kunne vært mere rosa, så neste gang tar jeg den ut på 62-63 grader. La steken hvile i en halv time etter steking . Etter at jeg tok den ut av ovnen, så fortsatte kjernetemperaturen til 70 grader, så den var noen minutter for lenge inne. Men, bavares, resultatet ble veldig bra uansett, da det ble så saftig og mørt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar