søndag 22. april 2012

Hjemmelaget Majones

Mange sier det er lett å lage hjemmelaget majones, men jeg synes ikke at det er lett. Jeg må mange ganger bruke flere forsøk, men jeg tror jeg har funnet ut en teknikk som fungerer for meg. Jeg ser mange blander inn all ojlen på en gang, men det får jeg ikke til å fungere selv, og det blir bare eggerøre.

3 Eggeplummer
2 dl Olje, og her brukte jeg en halv del rapsolje og en halv del mild olivenolje
1 ts Dijonsennep
1/2 ts Hvitvinseddik
1 ss Sitronsaft
Litt Salt

Bruk en stavmikser med den smale og høye miksebollen, og ha i 3 tempererte eggeplummer, eddik, sennep, salt og sitronsaft. Bland sammen med mikseren. Tilsett så litt olje, og miks godt sammen. Tilsett så oljen litt etter litt mens du mikser. Når den begynner å tykne, kan man tilsette ojlen i et raskere tempo. Mikser man for mye er det lett at den skiller seg. Stopp med en gang konsistensen er bra.


Annonse:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar