lørdag 7. januar 2012

Flatbiff av hjort

På julemarkedet i Spikersuppa i Oslo var jeg heldig og fant en fin flatbiff av Hjort fra Breheimen Mat i Sjåk. En veldig mør og fin hjortebiff. Hjortekjøtt har en mild fin smak, og er veldig magert og mørt. Jeg lagde den med rødvinssaus, aspargus og en mos av sellerirot og potet.

Jeg brukte (holder til 3-4 personer):

1,4 kg Flatbiff av hjort
1/2 sellerirot
3 store poteter
1 Pakke med Aspargus
Litt melk
Litt smør
Salt og Pepper

Saus:
1/2 Flaske matrødvinn
4 Sjalottløk
Viltkraft (ferdig fra Jacobs utvalgte)
1 ss Demerarasukker

Start med å lage sausen, da den trenger å koke inn. Fres finhakket sjalottløk i en gryte, og tolsett sukker slik at det blir litt karamellisert. Tilsett rødvin og kraft, og la det koke inn. Sett ovnen på 225 grader.

Fortsett med å koke poteter og selleri møre. Del dem i små stykker før koking, så går dette fort.

Kok opp vann for aspargusene.

Ha salt og Pepper på flatbiffen, og brun den hel i stekepanne til den får en fin brun overflate, og sett den inn i ovnen på 225 grader. Stek først i 5 minutter og la dene droppet den hvile i 5 til. Sett den inn igjen i 5 minutter og la den hvile. Fortsett med dette 1-2 ganger til. Jeg hadde den i ovnen i 4 intervaller av 5 minutter, men jeg kunme droppet den siste, da jeg liker den rød. Mens denne ble litt før mye stekt etter min smak. Men som man ser på bildene, så skilte den ut mye rød kraft etter servering, så den var veldig saftig og god. Når den hviler, så kan man kjenne med å trykke lett med fingrene mot biffen, den skal være myk og ikke gi noe motstand.

Man kan ved fordel bruke steketermometer, men jeg har 2 stykker som begge viser veldig forskjellige temperaturer, så jeg stoler ikke på dem. Jeg vil anta at kjernetemperaturen på denne bør være 55-60 grader.

Mens biffen steker så lager man mosen. Hell ut kokevannet fra rotfruktene, og tilsett en klatt med smør og en liten skvett melk. Mos dette sammen med en moser. Tilsett salt.

Rett før servering så koker du aspargusen i 2-3 minutter. Server.



Annonse:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar