torsdag 26. januar 2012

Slettvar med Rotmos

Slettvarer ble beskrevet i siste innlegg. Der kan man også se hvordan jeg lagde fiskekraften. Fisken rekker til 3 middager til en person eller en middag til 3. Filèten til den siste la jeg i fryseren, så de ble bare 2 middager foreløpig. Denne retten pluss en fiskesuppe som kommer i neste innnlegg.

Slettvar er en fantastisk fisk som ikke er lett å få tak i, men denne retten kan lages med alle typer fisk.

Jeg brukte:

1 av ryggfilètene fra slettvaren (300 gram)
5 Klasetomater
1 dl Fiskekraft
1 Kopp hvitvin (jeg brukte mathvitvin)
1 dl Fløte
5 Asparges
Litt gressløk
Litt salt
Litt pepper

I tillegg så tok jeg grønnsakene jeg brukte når jeg kokte kraften til å lage en rotmos:

3 Gulrøtter
1/4 Purre
1/4 Sellerot
3 Sjalottløk



Jeg brukte jeg de  gønnsakene jeg brukte da jeg kokte kraft. Gulrøtter, purre, sellerirot og sjalottløk. Disee moste jeg grovt sammen med en stapper til en rotmos.

Lag så saus av kraften og tilsett fløte og hvitvin og kok inn til halvparten. Tilsett litt salt og pepper.

Fiskefilèten delte jeg i 2, og stekte i panne under lokk på lav varme til den er akkurat stekt i midten, ca4- 5 minutter.

Så tok jeg aspargesen og tomatene i en panne, og stekte de på ganske hard varme i 3 minutter.

Anrett på en tallerken med litt gressløk til pynt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar