lørdag 7. januar 2012

Rull av tynnribbe (Porchetta)

Før jul bugner det med ribbe i butikkene. Jeg er ikke så veldig glad i tradisjonell varm ribbe, men lager du en rull av ribben så får man en saftig og god ribbe med mye smak. Svoren blir fin rundt det hele. Jeg spiste deler av denne varm, men resten ble kald kosemat utover i julen. Til dette må man bruke tynnribbe.

I Italia kaller de denne for porchetta, og den er vanlig i de midtre deles av Italia. Vanligvis bruker de tynnribbe og buklist, men noen lager den som en rull av hele grisen! Gjerne pattegris. Urtene varierer i de ulike områdene. Vanlig er slik som jeg gjør her å bruke rosmarin, men mange urter kan benyttes, og gjerne salvie og finhakket fenikkel.

Kjøp et stykke tynnribbe på 1,5-2 kg, og prøv og finne et stykke som ser ut som er lett å bene ut. Ben ut ribben for alt ben og brusk. Legg stykker på en fjel med svorsiden ned, og krydre innsiden godt med salt og pepper. Jeg hadde også i 4 fedd hvitløk i fine biter, og rosmarin. Jeg hadde ikke fersk rosmarin, men brukte tørket. Har man fersk, så bruk det.

Rull sammen ribben, og bind den opp med bommulstråd. Stek den i ovn på 200 grader i ca 2 timer, eller til svoren er fin og sprø, og hele ribberullen er gjennomstekt. Man kan også starte med å steke den i 150 i en time og skru ned til 120 grader og steke i 2 timer til. Etter 3 timer så skrur man temperaturen opp til 200 grader til den svoren blir fin og sprø. Uansett temperatur, så må man følge nøye med i slutten for at ikke svoren skal svi seg.

Her er ribben kald. Fin til 1 juledags frokost.

 

 
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar