mandag 29. august 2011

Lerkesopp

I helgen var jeg heldig og kom over noen lerkesopp. Lerkesopp, smørsopp, steinsopp, piggsopp, kantarell og traktkantarell er de eneste soppene jeg plukker. De andre soppene plukker jeg ikke, da jeg anser dem for usikre eller ikke så gode.

Lerkesoppen vokser alltid i tilknytning til lerketrær, og er lette å kjenne igjen på voksested, fargen og fremfor alt at det er en rørsopp. Den kan forveksles med smørsopp, men den vokser bare i tilknytning til furutrær og er mye brunere på hatten. Så er det lerk, så er det lerkesopp.

Men plukk aldri sopp du er usikker på, og er du usikker så må soppen kontrolleres av kyndige.

Lerkesopp

Jeg kuttet soppen opp i skiver og stekte dem i Kviteseidsmør. Krydret med salt og nykvernet pepper. Så tilsatte jeg litt fløte, og kokte den litt inn.


Soppblandingen la jeg på et ristet rundstykke av spelt og strødde over litt finhakket bladpersille.

Et deilig lite måltid

1 kommentar: