torsdag 18. august 2011

Wok med svinestrimler

I dag hadde jeg lyst på en rask og billig middag, og da tyr jeg ofte til wok. Jeg kjøpte litt flatbiff av svin, en paprika, og så var jeg så heldig at de hadde friske sukkererter fra Huseby gård. I tillegg har jeg alltid flere ulike curry pastaer (Thai) som jeg har kjøpt i en asiatisk butikk, og så hadde jeg jo masse gulrøtter fra i går. Curry paste som du kjøper i asiatiske butikker er ofte store og varer i det uendelige.

Dette blir en reell budsjettmiddag, da jeg brukte bare halvparten av de innkjøpte ingrediensene. Totalt bare 30 kr for denne middagen. Ikke dårlig for en middag, og så har jeg jo middag i morgen også for samme prisen. Når jeg skal lage den raskt, så bruker jeg å droppe ris. Det er allikevel mer enn nok mat.

Noen av ingrediensene. Fresche og fine.

Kutt svinekjøttet i små biter eller fine strimler, og kutt paprikaen, sukkerertene og gulrøttene i passende biter og strimler. Sett på stekeplaten på mest mulig varme. Jeg bruker skjelden wokpanne, men nøyer meg med en vanlig stekepanne. Hell nøytral olje i pannen og la det bli skikkelig varmt. Så freste jeg litt rød curry pasta i oljen, før jeg tilsatte svinekjøttet. Når det har fått fin farge så tilsatte jeg fine strimler av en halv gulrot, rørte litt rundt og tilsatte paprika og sukkererter. Jeg blandet ut litt maizenamel i vann og helte over. Dette koker ut platen og gir en veldig god saus til woken som nå har fått skikkelig smak av curryen. Fjern den fra platen mens grønnsakene ennå er litt crispy.

Når jeg har god tid og har råvarene, så bruker jeg hvitløk, ingefær, chili og lime istedet for (eller i tillegg) til currypastaen.

Det tok 10 minutter, ble en god alenemiddag, og her er det ferdige resultatet:

Jeg oppfordrer andre, og spesielt studenter og folk som har enmannshusholdning til å utforske gode råvarer i stedet for å kjøpe ferdigmat. Det er sunnere, koster som oftest mindre og er mye bedre.

På tirsdag begynner "Hellstrøm rydder opp hjemme" på TV3. Se på det og hent inspirasjon.

Neste dag lagde jeg den samme retten, men i stedet for å tilsette maizenablandingen, så tilsatte jeg kokosnøttkrem.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar