onsdag 24. august 2011

Rød Linsesuppe (Mahluta Corbasi)

Denne enkle og billige retten er opprinnelig fra Tyrkia, og er der en veldig mye brukt suppe. Den er veldig god og jeg lager den ofte hvis jeg har litt tid (ca 1 time), og når jeg har lyst på noe varmt, godt, enkelt og ikke minst billig. Den passer også veldig bra som en forrett.

Ingredienser for en porsjon:

1/2 løk
1 fedd hvitløk
2 dl vann
1 dl tørkede røde linser
2dl kyllingkraft (2 dl vann + en terning kyllingbuljong)
2 tsk tomatpure
1/2 tsk kummin
1/2 tsk tørkede røde chiliflak eller 1/2 finhakket fersk chili.
salt og pepper
litt oregano



Start med å kutt løk og hvitløk i fine terninger. Ha litt olje i en liten gryte og fres løk og hvitløk til løken blir blank. Pass på at den ikke blir brun. Hell så oppi 2 dl vann og 1 dl linser. La det trekke på lav varme i ca 20-30 minutter til linsene slipper skallet og blir lys orangegul av farge.

Når jeg har kyllig så kjøper jeg som oftest en hel fersk kylling slik at jeg kan koke kraft på skroget, og sette kraften i fryseren til senere bruk. Nå hadde jeg ikke kraft, så jeg brukte en terning med ferdig kyllingbuljong som jeg blandet med vann. Tilsett kyllingkraften, tomatpure, kummin salt og pepper og kok i 30 minutter til.

Om du vil ha denne rent vegetar, så dropp kyllingbuljongen og bruk bare samme mendge vann.

Et godt tips for deg med liten husholdning er å kjøpe tomatpure i tube. Den varer mye lenger enn pureen i glass. Du får det i hvertfall i ICA butikkene.

Kjør en stavmixer i blandingen, eller ta den i en blender, og mix til den får fin konsistens. Hell alt tilbake i gryten, tilsett oragano og chili og kok i 10 minutter til krydderet har satt fin smak på suppen.

Server suppen varm eller lunken og gjerne med en dash med rømme eller yougurt, og pynt med noe grønt hvis du har.

En herlig suppe. Jeg brukte litt for mye tomatpure, så den ble litt for mørk rød. Hvis jeg hadde brukt mindre, så hadde den hatt en herlig lys orangerød farge. Jeg justerte ned mengden av tomatpure fra 3 til 2 teskjeer.

Jeg liker at denne suppen er litt tykk og at den får et godt preg av kummin og chili. Liker du suppe, så prøv denne og den blir kanskje en favoritt for deg som den er for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar