mandag 22. august 2011

Jordskokk, min favorittgrønnsak

Jeg vil gjerne slå slag for en glemt grønnsak, som vi tidvis begynner å se mer av i butikkene. I sommer har Meny hatt utrolige jordskokker fra en lokal produsent på Nannestad. Men nå ser det ut som at sessongen er ferdig, og jeg måtte til en lokal nærbutikk som fokuserer på ferske grønnsaker for å få den. Det er så utrolig bra at noen av disse butikkene fremdeles har et rikt utvalg.

Her er den fantastiske jordskokken:

Jeg bruker jordskokken til suppe, pureer og som tilsetning til ulike retter som f.eks stuing og wok.

Jordskokk er egentlig roten av en blomst i kurvplantefamilien, og er en flerårig plante som tåler å overvintre. Knollen til jorskokken kan overvintre og den blir faktisk enda bedre etter å ha ligget en vinter i jorden.

Det som er spesielt med jordskokken er den utrolige smaken og aromaen. Om man finkutter den, så setter den en veldig god smak på maten samtidig som den blir raskt kokt inn i retten.

I min oppskrift med sei og protobellosopp, så kan du erstatte soppen med finhakket jordskokk, og du vil ikke nesten ikke tro at jordskokken kan gi nesten den samme smaken som soppen. Den har en veldig sterk og fyldig smak og aroma.

Prøv å kutt fine skiver av jordskokk og stek i panne som on du skulle steke potetchips. Da vil du skjønne hva jeg mener. Bedre chips får du ikke.

Jordskokken regnes som en sunn grønnsak, da den ikke inneholder stivelse, men i stedet inneholder inulin som ikke påvirker blodsukkeret. Den regnes derfor som egnet til diabetikere. Men den store bonusen er den utolige smaken og aromaen som alle kan benytte og den passer like bra til kjøtt som til fisk.

Jeg kommer tilbake med oppskrifter som som inneholder jordskokk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar