torsdag 18. august 2011

Surdeigsbrød med Emmer

Jeg lager ofte brød, og har alltid en surdeigsblanding i kjøleskapet. Denne surdeigsblandingen er lagd på rent hvetemel. Hvordan man lager surdeig kommer jeg tilbake til, men fremgangsmåten finnes over alt på nettet. Bare søk og let. Men som sagt, jeg kommer senere med fremgangsmåten. Det tar 5 dager, men da har du den for alltid. Her er det bruk og gjenbruk.

Hva er Emmer? Emmer er en forgjenger til hvete og som også er en forgjenger til spelt. En riktig gammel korntype som noen bønder i Østfold heldigvis har beholdt og videreført i Norge. Emmer regnes som et "urkorn" med veldig gamle aner tilbake til historisk tid. Slå et slag for disse bøndene, møllen og gamle tradisjoner. Her er det ildsjeler som jobber for at vi skal få gode og kortreiste produkter, og jeg håper dagligvarekjedene vil bidra til å spre dette slik at vi fortsatt kan få slike produkter.

Jeg ser at mange oppskrifter er veldig nøyaktige på alle målene, men jeg synes det er vanskelig å bruke mål når man bruker mange forskjellige meltyper. Alle meltypene har forskjellige egenskaper og absorberer ulike mengder med vann. Jeg brukte ca 9 dl mel til dette brødet. Mengden vann var vel ca halve av det, men jeg blandet og eltet til jeg fikk en ganske fast konsistens. Jeg viser derfor målene for melet i prosent av det totale melet jeg brukte, og mengen vann får man føle seg frem til. Ikke lag for hard deig, men som sagt så var denne ganske fast og det gjorde at brødet hevet på platen uten å falle sammen. Bruker du løs deig så bør du bruke hevebolle.
Jeg tok ca 2 dl surdeig, og blandet ut til det dobbelte med mel og vann. ca halvparten av hver. Så ventet jeg i 3 timer til det var fullt av liv i surdeigsblandingen.
Deretter tok jeg å blandet i:

50% Hvetemel fra Kvelde Mølle
25% Italiensk Hvetemel Tipo 00
25% Finmalt Emmer fra Holli Mølle
ca 4,5 dl vann

Jeg tilsatte vann til jeg fikk en fin og relativt fast konsistens og eltet i ca 10 minutter. Så formet jeg den til et brød og la den på en plate med bakepapir for heving. Jeg hevet denne bare en gang.

Etter 105 minutter hadde den hevet reellt mye, og var stor og svulstig. Jeg var glad jeg hevet den direkte på platen, så jeg slapp å jobbe mer med den med risiko for at den skulle falle sammen:


Jeg snittet i brødet og satt den inn i en godt forvarmet ovn på 230 grader, og lot den stå i 30 minutter i ovnen. Slik ble brødet:

Jeg ble veldig fornøyd med dette brødet, og som en ekstrabonus så smakte det også veldig godt! Du bør prøve emmer du også, da det gir en veldig god smak. Du får det på Meny og i helsekostbutikker, og kommer fra Holli Mølle i Østfold. Jeg håper at andre dagligvarekjeder kan tilby bredere utvalg av mel.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar