onsdag 17. august 2011

Sei med portobellosopp og rotfrukter

Jeg er veldig glad i fisk, og jeg fikk lyst til å kombinere den med de nydelige ferske rotgrønnsakene vi får i butikken på denne tiden. Det som tar mest tid med denne retten er grønnsakene. Når jeg har dårlig tid, så dropper jeg dem og bruker asparges i stedet.

Grønnsakene og soppen.

Råvarene til denne retten er billige. Seien kostet 24 kroner, en bunt med rødbeter og gulrøtter kostet ca. det samme. Men av buntene med rødbeter og grønnsaker brukte jeg jo bare en av hver, og det er jo litt av problemet med enmannshusholdning. Her bør dagligvarekjedene skjerpe seg og selge disse enkeltvis per kilo. Hvis det hadde vært mulig, så hadde denne retten kostet under 50 kroner.

Hvis man vil gjøre denne retten mere eksklusiv, så kan man erstatte seien med steinbit eller kveite. Jeg liker seien litt hardt stekt, men hvis jeg hadde brukt steinbit eller kveite, ville jeg brukt mindre varme og stekt den varsomt under lokk.

Jeg brukte:

1 stykke seifilet
1 fersk rødbete
1 gulrot
1 portobellosopp
litt sukker
litt fløte
Litt salt og pepper til fisken.

Kutt rødbete og gulrot i store biter, strø litt sukker på, og sett inn i ovnen på 200 grader. La de stå en 1/2 time til de er møre.

Mens de godgjør seg i ovnen så kutter man soppen i små terninger, og freser dem litt i en gryte. Hell så på litt fløte for å lage en slags stuing. Kok den litt inn.

Strø litt salt og pepper på fisken, og stek den, og anrett. Enkelt, raskt og nam nam så godt.....

Og slik ble den.

Nå gjenstår det å finne ut hva man skal bruke de 5 rødbetene og 6 gulrøttene som ikke ble brukt.... Dagligvarehandelen, tenk dere om! La oss få alternativer for oss som har enehusholdning. Jeg får vel sylte rødbetene, og bruke gulrøtter til alt jeg skal spise neste uke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar