lørdag 14. april 2012

Indrefillèt av Kalv

Siden Carpaccioen krevde at jeg kjøpte en hel indrefillèt av kalv, så ble lunchen dagen etter også carpaccio, og resten brukte jeg til denne. Kalvekjøtt er ganske nytt i dagligvarebutikkkene, men det burde hatt et mye større marked. Det er et utrolig mørt og delikat kjøtt. Siden kalvefillèen er ganske liten, så ble det 2 stykker til denne porsjonen.

Jeg liker å varme kjøttet på 50 grader i ovnen før jeg steker den i panne, i motsetning til alle andre som tar den først i pannen, og så i ovnen. Jeg synes man får bedre kontroll på denne måten, og jeg synes faktisk at resultatet blir bedre.

Jeg brukte:
2 stykker Kalv Indrefillèt
1 Potet
1 Pastinakkrot
1 Rødløk
1 Potet
5 Cherrytomater
Ekabladsalat
Tørket Traktkantarell
1 Sjalottløk
1/4 Flaske Rødvin
2 dl Kjøttktaft
Salt
Pepper
2 ss Sukker

Sett ovnen på 50 grader får å varme kjøttet. Kok opp vann til potetene. Kok de i 30 minutter. Pastinakken og rødløken kokte jeg samme i rødvinen tilsatt sukker. Kok til de er møre. Stek sjalottløken i en varm panne til de gir fra seg en fyldig aroma, tilsett så en del av rødvinen fra grønnsakene og tilsett kjøttktaft. Kok inn til en saus. Halveis før sausen er komt inn tilsatte jeg tørkede traktkantarell.

Sett biffene inn i ovnen i 10 minutter slik at de blir varme, krydre den med salt og pepper, og stek deretter veldig kort i en varm panne. De blir da varme helt gjennom, samtidig som de blir relativt rå inni og stekt på utsiden. Ikke bruk mye tid på kalven da den blir veldig fort ferdig, og den er så skjør at den veldig fort blir for mye stekt.  Fordelen med kalvefillèten er om du liker en gjennomstekt biff, så kan du ha den i ovnen i lenger tid, men ikke bruk lang tid i pannen. Da blir til og med den gjennomstekt biff saftig.

Bland salaten og tomatene med en god olivenolje og litt balsamico. Servèr.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar