søndag 3. februar 2013

Stekt Dorade


Dorade er en middelhavsfisk som blir mer og mer vanlig å se i supermarkedene. Jeg tror den kalles Havbrasme på norsk. På engelsk kalles den "gilt-head bream". De som har vært i Tyrkia på ferie og spist fisk, har sikkert smakt den. Der serveres den grillet eller stekt, og kalles "Cipura".

Doraden passer godt til steking, og den har veldig fin smak. Jeg er litt skeptisk til så langreist fisk, så jeg sjekker den godt i butikken. Men be de i fiskedisken rense den for deg. Den selges med innvolder, og jeg har opplevd at kjøttet har vært missfarget av galleblæren. Så få butikken til å sløye den, og be om å få se inne i buken.

Start med å skrap bort skjellene med en kviv. Skjellene går lett av. Snitt 3 snitt i hver side, og fyll disse med hakket hviløk, chili, salt og pepper. Ha den samme blandingen inne i buken, og fordel godt rundt. Ha salt og pepper på resten av fisken. Stek fisken hel i olje på ganske varm panne, gjerne med lokk.

Server med salat, tomat og agurk.


Jeg bruker ganske mye chili og hvitløk, men det blir ikke sterkt. Det gir bare en veldig god smak.




1 kommentar:

  1. Hei, er i Spania hver vinter. Der er Dorade en av de fiskene som sleges nesten overalt. Steker den hel i panne men er litt overrasket at hvitløk og chili anbefales... Etter min mening er disse (som jeg bruker mye av til kjøtt) for "sterkt" til fisk....

    SvarSlett