fredag 4. oktober 2013

Pizza Prosciutto

Prosciutto er italiensk spekeskinke, gjerne fra Parma. Man kan også bruke spansk Serranoskinke. Dette er en veldig god variant av Pizza, og jeg lagde denne som en fradagskos. Jeg topper den med ruccolasalat. Man kan gjerne ha på ristede pinjekjerner og parmesan, men jeg hadde ikke det på kjøkkenet i dag. Jeg brukte:

Pizzadeig:

2 dl Hvete-, eller Speltmel (Jeg brukte Florsiktet fra Kvelde Mølle)
0,8 dl Vann
1/2 Pose Tørrgjær
1 ts Salt
2 ss Olinemolje

Fyll:

1/2 Boks Hermetiske Tomater (Bruke en god en!)
3 ts Tomatpurrè
2 ts Oregano
2 ts Merian
2 Fedd Hvitløk
Litt Snøfrisk
4 Skiver Parmaskinke
1 Kule Mozarella
En Håndfull Ruccolasalat


Start med å blande de tørre ingrediensene for deigen. Tilsett så olje og temperert vann. Elt godt til deigen er smidig. La det stå til heving i en time.

Finkutt hvitløken, og ha i en varm liten kasserolle og stek til deb er blank og frigjør gode aromaer. Tilsett så tomatene, oregano og merian. Ka det koke inn på lav varme i ca. 1 time.

Når pizzadeigen har hevet nok, så form den til en pizza på en stekeplete med godt med hvetemel så den ikke fester seg til platen. Smør Snøfrisk på deigen, men unngå kantene. Smør så utover tomatsausen og legg på skiver an Mozarella. Stek den på nederste rille i stekeovnen på full temperatur. Jeg stekte den i 8-9 minutter på 300 grader. Ta pizzaen ut av ovnen og legg på fire skiver med parmaskinke. Topp med ruccolasalat, og server.


Annonse:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar