mandag 10. februar 2014

Nudelsuppe Med Kylling Og Tamarisaus

Nudesupper i asiatisk stil lager jeg ofte. Det er relaivt billig og lett å lage, og så smaker det så utrolig godt. I disse vintertider er det et godt og varmende måltid. Jeg kjøpte en hel fersk Prior kylling, og tok av lårene til å bruke til Yaktiori i forrrige innlegg. Jeg la en filèt i fryseren og en i kjøleskapet, og kokte kraft på skroget. Den ene filètet og kraften ble grunnlaget for denne nudelsuppen. Jeg betalte ca. 50 kroner for kyllingen, så her blir det 3 middager fra en kylling, og jeg har en filèt igjen. Ikke dårlig, og det er tull å kjøpe 2 filèter for 45 kroner når du får en hel kylling for 50, Du får kraften og lårene som bonus. Til denne nudelsuppen brukte jeg:


1 dl Innkokt kylingkraft
3 dl Vann
1 Kylligfilèt
Ett Knippe Japanske Soba Nudler
6 ss Tamari Saus
1 ss Ponsu Saus
1 ss Soyasaus
2 Sjalottløk
2 Fedd Hvitløk
1 Rød Chili
2 Vårløk
6 Øserssopp
1/2 Rød Søtpaprika


Kraften jeg laget fra kyllingskråget brukte jeg i denne nudelsuppe. Jeg delte skråget i små biter og kokte det i 2 liter vann i 2 timer. Så satt jeg kreften i kjøleskapet natten over i et beger. Dagen etter er kraften som en gelè, og fettet har samlet seg på toppen. Fjern fettet med en skje, og kast. Kutt sjalott- og hvitløk i ganske små biter, og ha de i en kasserolle med litt olivenolje og finhakket rød chili. Fres det lett til du kjenner de lager en god aroma som kommer opp fra kasserollen. Så tilsettes kyllingkraften. Kok i noen minutter. Ha så i Tamari, Ponsu, soya, og kok videre i 10 minutter.

Tamari er en type soyasaus, men er laget uten hvetemel. Tamari har en fyldigere og mindre skarp smak enn vanig soyasaus. Til slutt har du i biter av kylling, østersopp, vårløk,  paprika og Soba nudler. Kok i 10 minutter. Justèr væskenivået med vann slik at det blir en god suppekonsistens. Server i en vid suppebolle, spis med spisepinner, og slurp inn suppen. Supergodt!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar