mandag 24. februar 2014

Bacon & Cheese Burger

En burger er alltid godt, og lager man den selv har man kontroll på ingrediensene, og den trenger ikke å være usunn. En pakke karbonadedeig holder godt til 2 burgere (ca. 400 gr), så da blir det lett å beregne mengden. Jeg lager burgerbrødene selv for da slipper jeg å kjøpe 6 stykker, og får burgerbrød til overs som må kastes. Jeg lagde her en hamburger med ost, bacon og hadde også i sterk chilisaus for å få fart på smakene. Det ble en kombinert cheese-, bacon- og chiliburger. Resultatet ble en veldig god burger. Mange mener at en burger må lages av kjøttdeig, men jeg er ikke enig. Jeg syes smaken av karbobadedeig er bedre og man kan steke den mindre slik at den blir rød i midten. Det synes jeg er best. Ellers er oppskriften enkel, og inneholder ikke majones. Bare bacon, cheddar ost, salat, tomat, løk, ketchup og sterk chilisaus, og det gir rene og fine smaker.

Start med å bake hamburgerbrødet, eller kjøp de ferdige. Oppskriften jeg brukte for 2 brød er (jeg tar alltid oppskriftene på slump, så den er ikke helt nøyaktig. Sørg for at det er en god, men litt bløt konsistens.) :

1,5 dl Vann
2,5dl  Hvetemel (Flormel fra Kvelde Mølle)
25 gr Smør
25 gr Gjær
1/2 ts Salt

Varm vann og smør til kroppstemperatur og bland inn i mel og salt. Hev i 40 minutter, og form til ganske flate og runde hamburgerbrd. Etterhev i 30 ninutter på en plate med bakepapir, og stek på 200 grader i 12-15 minutter, Sørg for at de ikke sterer så mye at de blir harde.

Til burgerene (2 stk) brukte jeg:

500 gr. Karbonadedeig
4 Skiver Bifftomat
4 Skiver Rødløk
1/2 Pakke God Bacon (Laget og røkt på tradisjonellt vis)
4 Skiver Cheddar Ost
Ketchup blandet med sterk chilisaus fra Lousiana
Noen blader med crispi salat.

Form hamburgerene til runde og ganske flate burgere. Stek de på høy varme i en stekepanne, og ta de av pannen før de er gjennomstekt. Del hamburgerbrødene i to, og fordel resten av innholdet. Start med å blande ketchup og chilisaus. Legg så på salat, løk og skivede tomater.  Når hamburgerene er halvstekt så legger man på osteskivene, og steker deretter under lokk til osten smelter. Legg stekt bacon på, og hamburgeren er ferdig. Monter alt, og nyt en fantastisk burger.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar