lørdag 24. november 2012

Blåbær- og Markjordbærpai


Bærsessongen er over, men i frysedisken på en Meny fant jeg både blåbær og markjordbær. Jeg har ikke forsøkt denne kombinasjonen før. Resultatet ble en frisk pai, og markjordbærene satte en ekstra smak og sødme på paien,. Neste gang skal jeg bruke mere markjordbær for å se om det blir enda sørere og bedre. røv markjordbær til andre ting også, gjerne syltetøt. Det blir en smaksbombe uten lige, og blir veldig forskjellig fra vanlige jordbær.

Jeg lagde paien i en liten keramisk form (14cm) som egner seg til pai og andre småretter. Når jeg lager pai, så jukser jeg med å kjøpe en ferdiglaget deig, da jeg aldri har fått helt taket på å lage paideig fra grunnen av. Formen er liten, så om man skal lage en stor pai, så må man ha mye mere bær og en ekstra paideig. Denne passer for 1 til 2 personer.

1 Rull med ferdiglaget paideig
150 gr Blåbær
125 gr Markjørdbær
1,5 ss Brunt sukker
1 ss Maizena maisstivelse

Kle formen med paideig som man har kuttet i ca. størrelse for å passe. Skjær også ut et stykke en som passer til lokk. Bland bærene med sukker og masstivelse. Jeg tok bærene rett ut fra fryseren, og varmet de litt i en kasserolle. Hell blandingen i paien, og dekk til med deigen til kokket. Klem sammen skjøtene mellom bunn og lokk. Sett den inn i ovnen på 200 grader og stek i 20 minutter.

Server gjerne med vaniljeis eller vaniljekrem.






1 kommentar:

  1. Deigen må bare "samles", og ikke eltes for mye! Pakk i klingfilm, og la den hvile i kj.skapet en halv time.

    SvarSlett