torsdag 27. desember 2012

Reinsdyrfilèt

Det er romjul, og alle har vel fått nok av fet mat. Da er det godt å ha en yttrefilèt av reinsdyr liggende som et avbrekk fra den tradisjonelle julematen.

Reindyr er, sammen med hjort, det kjøttet jeg setter aller mest pris på. Det er smakfullt, mørt og delikat. Med en yttrefilèt av reinsdyr kan ingenting gå galt, bortsett fra å steke det for mye. Jeg laget denne med en lettlaget viltsaus basert på sukker, balsamicieddik, kraft og fløte. Dessuten hadde jeg liggende tørket traktkantarell som jeg tørket under soppsessongen. Tilbehør er rosenkål og ovnstekte poteter.

2 Porsjoner:

350 gr Reinsdyrfilèt
2 Poteter
6 Rosenkål
2 ss Demerarasukker
2 ss Balsamicoeddik
1/3 l Fløte
1 Hvitløk
Salt, Pepper og Timian

Start med å sette ovnen på 200 grader. Kutt opp potetene i båter og legg de i en ildfast form. Hell på litt rapsolje og krydre med salt, pepper og timian. Legg i hele fedd av en hvitløk, og sett formen i ovnen i 30 minutter.

Kok opp balsamicoeddik sammen med sukker, og spe med kraft og fløte. Kok inn sausen, og tilsett salt, pepper og timian. Tilsett traktkantarellene og la sausen småkoke.

Kok opp vann med rosenkål, og la det koke i 15 minutter.

Jeg stekte filetèn i panne. Startet med varm panne, og satt ned temperaturen. Stek ca 2,5 minutt på hver side, og krydre med salt og pepper. La den hvile på en tallerken i 5-10 minutter. Skjær opp og anrett alt på et fat.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar