onsdag 23. november 2011

Rugbrød

Jeg liker å bruke kortreiste råvarer, og når jeg baker så liker jeg å bruke mel fra lokale produsenter og helst økologisk. Det er ikke fordi jeg er noen som helst helsefreak, men da vet jeg hva jeg får og  tillegg er disse produktene førsteklasses. Her er oppskriften på et rugbrød jeg lagde her om dagen.

Ingrediense til ett brød:

5 dl Hvetemel (Hollie Mølle, siktet)
1 dl Speltmel (Kvelde Mølle, sammalt)
4 dl Rugmel (Hollli Mølle, grovmalt)
4 dl Vann
1,5 dl Solsikkefrø
4 sps Maltekstrakt
2 sps Akasiehonning
1 dl Linfrø
1 ts Salt
1/2 ts Tørrgjær


Bland alt melet i en bolle, og tilsett salt, gjær, solsikke- og linfrø. Bland dette godt, og tilsett maltekstrakt, honning og vann. Rør dette godt sammen, men det er ingen grunn til å elte i lange tider. Bare rør til alt er blandet. Å bake brød skal ikke være en stor jobb, bare bland, bruk tid og hev. Deigen blir ganske klissete, men det er slik den skal være. Dekk med plastfolie og la det heve i bollen i 45 minutter.

Smør en brødform med litt smør. Kutt opp et bakepapir med et ark som passer formen på tvers, og en remse som passer formen på langs. Press papiret ned i formen, først arket på tvers og så strimmelen på langs. Da blir brødet veldig lett å ta ut av formen.

Sett ovnen på 180 grader, slik at den er gjennomvarm før brødet skal inn i ovnen.

Etter at at deigen har hever i 45 minutter, så former man brødet og presser gordt ned i formen. La den stå å hele under plastfolie i minst en time til den ha cirka doblet seg i størrelsen.

Sett brødet inn i ovnen å la det stå i ca. 40 minutter. Sjekk brødet regelmessig, og når det ennå er lys skorpe så tar man det ut av formen og steker det i ca 5 minutter til slik at skorpen blir fin rundt hele brødet.

Jeg liker ikke de "sunne" rugbrødene som er "hypet" opp av Inger's og Fedon. De har alt for mye tørrvarer og hvetekli  i seg, og blir alt for smulete. Dette brødet blir saftig og smuler ikke. På bildene ser det bastant ut, men det er faktisk ganske luftig. Og jeg tror ikke helsefreakene ville ha vondt av dette brødet heller.

Ingers rugbrød har etter hva jeg ser av oppskrifter på nettet 1,5 kg hvetemel til 200 gram rug. Det kaller ikke jeg rugbrød, da det er bare 13%. Dette har brødet har 40% rug, og du kan også erstatte speltmelet med rug slik at det blir 50%. Skal man gå over denne prosenten, så bør man bruke surdeig i stedet for gjær. Jeg kommer tilbake med rugbrød på surdeig.

Melet fra Holli Mølle. Rugen er grovmalt.



Det ferdige brødet.



Grovt og fint med mye solsikkekjærner. Godt og sunt!
 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar