søndag 7. oktober 2012

Fårikål

Det er blitt høst og det er sessong for lam, og dermed også sessong for fårikål. Det finnes utallige oppskrifter på nette på fårikål, og alle er veldig like. Jeg synes at de vanlige oppskriftene gir den beste fårikålen, så jeg bruker en standard oppskrift lik nesten alle andre. Men jeg må bare ha fårikål med her.... Enkelt å lage, men tar litt tid.

Jeg liker å blande ulike deler av lammet i fårikålen. Vanligvis blander jeg ulike stykker fra fra lammet. Litt fra nakken, fra ribben, fra kottelettranden og skanken. Det gir mye smak. Lårsteken kommer ikke i min fårikål. Jeg synes det blir kjedelig, og det gir lite smak. Finner jeg noen stykker av sau, så tar jeg gjerne det med også for smakens skyld. Men jeg prøver å holde meg borte fra stykker som bare er fett og slintrer.

Jeg bruker å gå til Oslo sentrum og plukke ut litt fra slaktere og kjøttbutikker. I Brugata og på Tøyen er det et par kjøttbutikker hvor du kan plukke ut stykkene du vil ha, og få de skjært opp slik du vil.

Men denne gangen avviker jeg fra regelen, jeg kjøpte en pakke på 2,3 kilo fra First Price på en Kiwibutikk. Stykkene så bra ut, så jeg tok sjansen. Litt over 40 kroner kiloen og noen få kroner for et stort kålhode ble for fristende. Under hundre kroner for over 3 kilo fårikål må prøves, så dette går under kategorien "budsjett". Og så oppskriften som sikker rekker til 4 personer, eller 4 middager for en alenehusholdning:

ca 2 kg med ulike stykker av lam
1 Kålhode
1/2 liter Vann
4 ss Hel Peppert
4 ss Salt
4 ss Hvetemel

Bruk en stor gryte, hell vann og dekk grytebunbnen med lammekjøtt, hell på halvparten av pepperet og saltet og strø over 2 ss med hvetemel. Dekk så med halvparten av kålen. Gjenta dette med ett lag til. Kok i 2,5 time på middels til svak varme.

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar