tirsdag 11. oktober 2011

Spicy Fiskekaker

Fisk er en råvare som man kan variere i det uendelige. I dag ble det spicy fiskekaker. Jeg liker alle typer fiskekaker, men vil gjerne lage ulike varianter og eksperimentere. Disse egner seg både som middag og som "snacks" til en kveld, og de er like gode varme som kalde.

Jeg brukte:

700 gram Seifilèt
1 Søtpaprika
1 Egg
Fersk Ingefær, ca 1x2 cm terning
1 Rød Chili
4 Fedd Hvitløk
1 Neve Fersk Koriander
4 sps Sweet Cilli Sauce
4 sps Fløte
2 sps Potetmel
Litt Salt

Koriander kan erstattes med bladpersille. Sweet chili sauce kan erstattes med en curry paste for å redusere sukkermengden og fløte kan utelates om man vil redusere fettmengden.

Det er viktig at fisken og de andre råvarene er kalde for å få fiskekakene til å binde godt. Fisken må ikke være frosset, men helt fersk. Grovkutt ingrediensene og bland alt i en blender. Mal det til en fin deig.

Fukt hendene i vann og form fiskekakene. Stek dem i en mellomvarm stekepanne i ca. 4 minutter på hver side. Jeg lagde 4 store fiskekaker ut av dette, og det holder til to middager. Lager du mindre kaker, så blir det 6 eller 8 kaker men da trenger de ikke så lang steketid. Form dem også gjerne til små boller for å få en form som kan passe til en tapasmiddag.

Skal du ha det til middag passer det godt med brokkoli og poteter eller ris. Når jeg bruker som snacks til kvelden så blander jeg sweet chili saus med litt soyaolje og blander inn finkuttet koriander og bruker det som dipp.
Her er alt blandet i blenderen. Jeg brukte stavmixser, så jeg tok det i to omganger,


Og her de de ferdige. Servert kalde med sweet chili sauce blandet med litt soyasaus og fersk koriander.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar