fredag 8. juni 2012

Hvetebrød

Jeg lagde dette med svensk mel. Hvetemel Special fra Kungsørnen synes jeg er et veldig bra mel til brødbaking. Manitoba Cream er et mel som har rykte på seg til å ha bra heveegenskaper.


4 dl Hvetemel (Manitoba Cream)
5 dl Hvetemel  Special (Kungsørnen)
3,5 dl vann
¼  ts tørrgjær


1 ts salt


Jeg blandet sammen relativ fast blanding, og lot  det stå over natten.  Deigen ble ganske fast. Legg den ut på bakeflaten med mel og brett ca 3 ganger inn mot midten. Brett, fra deigen ut og btett igjen. Gjenta dette til til deigen føles bra, tilsett litt mel hver gang.
Jeg lot deigen stå å heve i 2,5 time i bolle med melet klede. Så varmet jeg en jerngryte i ovnen på  300 grader. Vend brødet brødet ned i gryten, og stekt på 300 grader og sett på lokk. Fjern lokket etter 15 minutter, skr nued varmen til 250 grader og la dnt stå ytterligere i 25 minutter.
Brødet ble godt, men kunne hatt bedre definerte hull.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar