søndag 17. juni 2012

Indrefilet Med Auberginesalat Og Pickels

Jeg brukte "biffstykket" av indrefilèen, den tykke enden. I tillegg brukte jeg:

2 Belger av Mild Grønn Pepperfrukt (fåes i invandrerbutikker)
Noen Syltede Agurker
Noen Syltede Små Chili
2 Grønne Pepperbelger
2 Store biter av Syltet Paprika

Saus:
1 Løk
3 dl Rødvin
2 ss sukker

Til Auberginesalaten:
1 Aubergine
1 Boks Youghurt Naturell
2 Fedd Hvitløk
Litt Sitronsaft
Litt Hakket Persille

Jeg liker å forvarme biffen i ovn på 50-60 grader i stedet for å sette den i ovnen etter steking. Jeg synes jeg har mere kontroll, og resultatet blir minst like bra (om ikke bedre). Jeg legger et steketermometer på platen for å følge med på at temperaturen ligger mellom 50-60 grader. Når biffen er god og varm pakker jeg den inn i aluminiumsfolie, og lar den hvile til alt det andre er klart. Det siste jeg gjør er å steke biffen på panne.

Sausen trenger litt tid, så start tidlig i prosessen med den. Varm en kaserolle og stek finkuttet løk til den blir gylden, tilsett 2ss sukker og karamelliser den lett. Tilsett rødvinen og la det koke inn.
Fremgangsmåten for auberginesalaten ser du i forrige post i bloggen. Samtidig som man steker auberginene, så steker man også de grønne pepperbelgene.

Nåt auberginsalaten er ferdig, så er det på tide å steke biffen. Krydre med salt og pepper, og stek den på høy varme i ett og et halvt minutt på hver side. Jeg liker den rå, men gjennomvarm ,og med stekeskorpe.

Server biffen med auberginesalaten, saus, skivede syltede agurker, syltede chili og syltet paprika.

Jeg har ikke hoppet på "low carb" bølgen, men denne bør vel være "low carb" eller "no carb"? Jeg har alltid brukt lite potet og ris i middagene mine, men jeg har ingen prinsipper. Det handler bare om smak og behag, pluss tidsbesparingen man får ved å ikke vente på potetene... Pasta bruker jeg derimot ganske ofte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar