lørdag 7. juli 2012

Hvalcarpaccio

Jeg må si jeg alltid har hatt problemer med å spise hval. Husker hvalen man spiste som barn som ikke alltid smakte bra... Jeg leste en artikkel om at Norgesgruppen/Spar satser stort på hval i år, og der forklarte de at transmaken kom av at hvalen før lå i timesvis på dekk i solsteken.

Men jeg tok sjansen da jeg så et stort stykke i en Menybutikk, og den så utrolig delikat ut. Da jeg kom hjem tok jeg mottet til meg og smakte en liten rå bit, og duverden så overrasket jeg ble. Mør, delikat og en fin mild smak og jeg tenkte med en gang at dette er carpacciomaterialet. Som tenkt så gjort.

Ingredienser:

Et stykke hvalbiff (ca 150 gr)
Parmesan
Rucolasalat
Cherrytomater
Olivenolje (Extra Virgin)
Balsamico
Worchestershire saus
Mirinsaus

Kutt tynne fine skiver av hvalkjøttet. Har man ikke en sylskarp kniv, så kan man legge den litt i fryseren og kutte den halvfrosset. Legg kjøttskivene utover en tallerken, og strø på salt og nykvernet pepper. Ta noen spiseskjeer god olivenolje i en skål og bland inn litt Balsamico, litt worchestershire saus og litt japansk mirisaus.Smak til mens du tilsetter sausene. Bruk en teskje til å fordele blandingen utover kjøttet. Ta på skivet parmesan og fordel ut litt ruccolasalat. Legg til sist på noen delte cherrytomater. Og tro meg, dette var faktisk bedre enn carpaccio av storfe. Mildere, mørere og mere delikat kjøtt enn dette er vanskelig å finne. Jeg kjøpte et stort stykke, så det blir vel en hvalbiff også etterhvert. Prøv selv! Du vil bli ovarrasket du også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar