søndag 1. juli 2012

Surdeig Landbrød

Jeg lagde en surdeig i løpet av 6 dager. Jeg blandet hvetemel med litt grovt/sammalt mel med vann. 3dl mel mot 2 dl vann. Hver dag helte jeg ut halvparten av blandingen, og erstatt det med mel og vann i like proposjoner som oppskriften.

Etter 6 dager så jeg at det var "futt" i surdeigen med mye bobler. Det er disse boblene man ser etter for å se at surdeigen er sprek og aktiv.

Før du baker, så hell ut ca. halvparten av surdeigen (spar den til neste brød). Så tilsetter man mel av ulike typer. Jeg brukte 3/4 hvetemel og 1/4 sammalt og litt rug. Jeg brukte ikke salt, men en 1/2 spiseskje salt hadde bedret smaken. Men jeg ville ha brødet fritt for salt.

Bland alt sammen og elt til en relativt fast deig. Bruker du hevebolle eller form, så kan dereigen være løsere. Jeg tar mengdene med slump. Jeg ser at mange tar brødoppskrifter på grammet, men jeg synes at det er så stor forskjell på ulike meltyper at jeg blander til jeg får den rette konsistensen.

Elt deigen i 10 minutter, og form som et brød. La det heve i 4 timer under et klede. Sørg for å ha en del mel på deigen, slik at den ikke klistrer seg til kledet. Dere ser det av bildet at deler av brødet har den del mel og har fått en hvit overflate. Varm ovnen til 250 grader. Før du setter brødet i ovnen, så snitter du et langt snitt i brødets lengderetning med en skarp tapetkniv eller et barberblad.

Sett brødet inn i ovnen og stek i 30-35 minutter.

Se hvordan snittet gjorde at brødet ekspanderte godt under steking. Se hvor fint brødet har brettet seg ut på hver side av snittet. Ser ganske flott ut, eller hva?


Annonse:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar