onsdag 7. september 2011

Brød med Emmer

Her bakte jeg et brød med hvetemel og emmer. Emmer er et "urmel" og en forgjenger til både hvetemel og spelt. Emmer gir en veldig god farge og smak på brødet.

Jeg brukte:

3 dl finmalt Emmer (Holli Mølle)
5 dl Hvetemel
3,2 dl Vann
3/4 ts Tørrgjær
1 ts Salt

Bland alt og sett til gjæring i romtemperatur over natten. Når du blander deigen, er et godt tips og starte med å ha vann og gjæren i bollen, og så tilsette melet. Da har man mye bedre kontroll på at man får riktig konsistens på deigen. Ulikt mel absorberer ulike mengder med vann, så følg ikke alltid oppskriften, men tilsett melet til du får en bra konsistens på deigen. Ikke så tynn at den klistrer seg til kledet, og ikke så fast at den blir for hard. Deigen skal være spenstig og være lett å kna.

Neste morgen strør man mel på bakeflaten og heller ut deigen. Strekk så deigen ut og brett den sammen igjen. Gjenta det 5 ganger til deigen får fin struktur. Så tok jeg og melet et håndkle godt, og la det i en bolle og helte deigen i kledet og brettet kleder rundt deigen. Så lot jeg den heve i 2 timer.

Sett på ovnen i på 300 grader god tid før gjæringen er ferdigs slik at ovnen er gjennomvarm. Stekepleten lot jeg være i ovnen, slik at den ble glodvarm. Så tok jeg stekeplaten ut og vendte bollen med deigen slik at brødet falt lett ned mot den varme platen. sett den i ovnen.

Etter 10 minutter åpnet leg ovnsdøren for å lufte litt ut og satt ned temperaturen til 250 grader.

Etter totalt 40 minutter i onven er brødet ferdig.

På grunn av det melete håndkle får brødet en melete overflate. Bruk gjerne fint rugmel til å mele håndkle, for det beholder bedre den hvite fargen enn hvetemel, som ofte blir brunt.



Her er det ferdige brødet.

Og her ser du det skåret opp. Emmer gir brødet en fin farge og litt grovere struktur. Hadde jeg bare brukt hvetemel i dette brødet, så hadde det blitt hvit loff. Så her ser du hva 40% finmalt emmer gjør for dette brødet. Emmeren er fra Hollli Mølle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar