lørdag 17. september 2011

Pastasaus med kylling og tomat

Denne pastasausen er enkel å lage, men krever litt koketid. Du kan lage den i store posjoner og fryse i porsjonspakker. Da har man lettvint pasta for mange middager.

Jeg hadde 1/2 pakke kyllingkjøttdeig til overs etter den spicy kyllingburgeren, så da brukte jeg det. Bruk gjerne en hel pakke til oppskriften under. De freske tomatene kan med fordel erstattes med hermetiske, og uansett må du ha hermetiske tomater i. De norske tomatene klarer ikke å være alene i en pastarett, da den blir gul-orange og lite delikat. Hermetiske tomater gir den herlige rødfargen. Men jeg liker å ha oppi ferske ingredienser, så noen ferske tomater får bli med her.

1/2 Pakke kyllingkjøttdeig
5-6 Tomater
1 Boks hermetiske tomater
1 Hvitløk
2x2 cm Fersk ingefær
1 Løk
1 Rød chili
En god neve bladpersille eller gressløk

Stek kjøttdeigen på god varme, og mos den i pannen slik at det blir fine små biter.  Jeg liker at den blir godt stekt og får fin brunfarge. Kyllingen vil da få en god konsistens og smak i pastasausen.

Kutt tomtene og resten av ingrediensene i fine buter, og hell alt i en gryte. Jeg bruker mye hvitløk, men mengden kan reduseres etter smak.Tilsett kyllingskjøttdeigen. La dette putre i gryten på lav varme i 1,5-2 timer.

Kok opp pasta, og server med sausen og fersk parmesanost.

Her koker den i gryten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar