fredag 16. september 2011

Spicy kyllingburger

I dag lagde jeg en veldig enkel, men veldig god rett. Burgere er ansett som junkfood, men denne er ikke det!  Den er sunn og god. Spicy kyllingburger med asiatiske smaker. Kyllingkjøttdeig får man for 19,90 for en pakke, og det holder for 2-3 av disse burgerene. Jeg brukte halvparten av kjøttdeigen, så dette blir 2 burgere. En av dem holder til middag for en person.

For meg som har en alenehusholdning, blir utfordringen å finne hvor jeg får kjøpt bare èn tomat. Her er dagligvarebransjen ikke tilpasset dette. Jeg har heldigvis en etnisk butikk i nærheten, så det går bra å kjøpe en av gangen. Råvarene jeg bruker er ting som jeg bruker ofte, så dette er et veldig billig måltid. I hvertfall under 20 kr for denne burgeren.  

Til denne kyllingburgeren brukte jeg:

1/2 paakke kyllingkjøttdeig (200 gr)
3 skiver tomat
3 tynne løkskiver
2 blad salat
1/2 hvitløksfedd
1 ts raspet ingefær
1 sps sweet chili saus
1/2 fersk rød chili
En liten klump (1/4 ts) Pangan Curry Paste
Noen blader fersk koriander
1 cm finkuttet sitrongress
1 Burgerbrød

Ta en halv pakke kyllingkjøttdeig og ha oppi finkuttet chilly, koriander og sitrongress. Tilsett raspet ingefær, litt søt chili saus og en liten klump med pangan curry. Jeg har alltid 3 ulike asiatiske curryer, rød-, grønn- og pangan curry. Du får de i asiatiske butikker. Kjøp den minste pakken da de er veldig drøye, og i tillegg varer de i en evighet.

Bland alt godt sammen, og stek kjøttdeigen på lav til middels varme. Starter man med for varm panne, så blir burgeren svidd og ikke gjennomstekt. Søprg for at birgeren blir gjennomstekt. Rå kylling er ikke godt. Stikk en kniv inn i burgeren og sjekk om det kommer helt klar kraft ut, da er den bra stekt.

Jeg hadde på forhånd ferdige burgerbrød bakt på sammalt spelt. Se oppskriften jeg har postet tidligere for speltrundstykker, men her brukte jeg 100% sammalt speltmel fra Kvelde Mølle i stedet for finmalt spelt. Du kan selvfølgelig bruke ferdige hamburgerbrød.

Anrett hamburgerbrødet med å legge salaten på bunnen av brødet, og legge kyllingburgeren oppå. Legg så på tomat og løk. Jeg blandet litt yoghurt og majones og smørte på bunnen av brødet for å få en reell burgerfølelse, men dropp det om du vil ha en supersunn burger.



Den ferdige burgeren



Mækkærn har ingen sjans her......, og sååå mye sunnere...


Thai curry er alltid godt å ha i kjøleskapet. Her er Pangang Curry. Kjøp curry pastaer for å krydre hverdagen din. Den inneholder de meste ingrediensene som man trenger i asiatisk mat, og om man har en liten husholdning,  så slipper man at alle disse gode ingrediensene må kastes fordi at de blir gamle. Curry pasten holder i evigheter, og er alltid tilgjengelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar