lørdag 3. september 2011

Sennepssild

Denne sennepssilden er veldig rask og lage, og blir veldig god. Jeg baserer meg sennep, yoghurt, majones, rødløk og sild. Denne gangen brukte jeg 2 bokser med svensk sild, matjessild fra Lysekil, men vanligvis lager jeg den med vanlig kryddersild fra Carlo. Bruker du kryddersild må man vanne ut silden natten over slik at den ikke blir for sterk.

Innhold:

ca 1 dl rapsolje
ca 1 dl sennep
ca 1 dl youghurt (Lindahls tyrkiske youghurt)
ca 1/2 dl majones
4 store eller 6 små sildefilèter (2 bokser av svensk matjessild)
1 rødløk.

Start med oljen, og bland inn sennep. Her brukte jeg like deler Idun pølssennep, amerikansk sennep fra French og Bergbys søte sennep. Bland sennepen godt, og fortsett med å røre inn youghurt og majones. Jeg bruker også å tilsette litt av sildelaken for å få smaken av kryddersillden.

Kutt tynne ringer av rødløken, og del de i 4 deler. Kutt så silden i serveringsbiter, og bland løk og sild i resten av blandingen. La den stå i kjøleskapet et par dager slik at smaken får sette seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar