fredag 2. september 2011

Lammesadel

I dag er det fredag, og jeg har lyst på noe godt. I går kom jeg over et lite stykke lammesadel som vil holde til 2 middager for meg, eller en middag til to. Sadelen var 700 gram. For flere personer, så kjøp en større.
Lammesadelen før jeg startet med å finskjære den.

Dette trenger du:

Lammesadel
2 Hvitløksfedd
Krydder, rosmarin, timian, mynte, salt og pepper
Bladpersille
5-6 Jordskokk
1 Gulrot
Kantareller

Saus:
Kraft fra bena
2 Sjalottløk
Litt sukker
2 dl Rødvin
Litt soyasaus

Jeg sto opp om morgenen tidligere enn vanlig, og startet med å fjerne bena på sadelen. Jeg vil lage en rull av den. Sadelen inneholder ytrefilètene på oversiden, og indrefilètene på undersiden. Start med å skjære løs benene med en skarp kniv. Fjern først indrefilètene, og forstett med på fjerne benet fra ytrefilètene. Sørg for å ikke skjær gjennom skinnet på sadelen, og for all del vær forsiktig på toppen der skinnet går over ryggbenet. Det skal ikke skades, men beholdes slik at det binder sammen ytrefilètene. Følg ryggbenet tett innpå benet. Du vil nå ha ytrefilètene i ett stykke.

Kok så kraft på benene. Jeg gjorde dette før jeg gikk i dusjen om morgenen, og når jeg kom ut fra badet, så var kraften ferdig. Så satt jeg den inn i kjøleskapet hvor den fikk vente til jeg kom hjem fra jobb. Det er egentlig raskt og enkelt. Ca. 1 time etter at du starter, så kan du dra på jobb hvis du er litt effektiv. Når du gjør dette om morgenen og setter kraften i kjøleskapet, så vil fettet størkne på overflaten og kan fjernes fra kraften.

Legg så stykket med ytrefilètene med skinnsiden ned på en fjel, og legg indrefilètene i midten. Krydre med bladpersille, tinian, rosmarin, mynte, salt og pepper. Legg så på finskivet hvitløk og litt bladpersille. Filètene vil da se slik ut (beklager uskarpt bilde, men det viser hvordan det skal være):

Sadelen før jeg binder den opp.

Rull så hele stykket til en rull, og bind opp med bomullstråd. Jeg bruker å klippe opp tråden i passende stykker, og binde starmt rund med en 4 dobbel kjerringknute. Slik ble den:
Ferdig rullet og bundet opp.

Om ettermiddagen startet jeg med å koke sausen. Fres finkuttet sjalottløk i olje i en liten gryte til de er blanke, og gir fra seg en dyp aroma. Tilsett litt sukker og bland. Hell så over 2 dl rødvin (jeg brukte matrødvin), og tilsett kraften og litt soyasaus. Kok inn til en fin tykk saus.

Kok opp vann til gulrøtter og jordskokk, og sett lammesadelen inn i ovnen på 180 grader. Stek kantarellene. Sørg for at stekekraften fra sadelen havner opp i kraften igjen. Jo mere kraft i sausen, jo bedre blir den.

Når gulroten er halvmør så fjern den fra vannet. De møre jordskokkene moses med en stavmikser med litt fløte. Kantarellene beholder jeg naturell, men krydrer med litt salt og pepper.

Min lammesadel var liten, så jeg tok den ut av ovnen etter litt over en halv time. Bruk ca. 40 minutter å en større. Jeg hadde den litt for lenge i ovnen, slik at den ble godt stekt. Liker du den rosa, så stek på litt kortere tid.

Ta sadelen ut av ovnen, og la den hvile i 10 minutter. Fjern bomullstrådene, og anrett.

Her er retten ferdig, og det beste er at jeg har en porsjon til i morgen også. Det er bare å lage en ny jordskokkpuree, koke gulrot og varme opp resten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar