fredag 2. mars 2012

Lysing stekt med pesto

Lysing er en fisk man sjelden ser i fiskebutikken, men i dag lå det en der. Lysing er i torskefamilien, og er en rovfisk med skarpe tenner. Den brukes mye i sydeuropa, og i Nord-Spania er den å se på de fleste bra restauranter og regnes som en delikatesse. Den har deilig hvitt kjøtt og smaker fortreffelig.

Jeg kjøpte et halestykke og filetterte den slik at jeg fikk to deilige filèter. Jeg smørte på litt av pestoen jeg lagde i siste innlegg, og rullet de sammen og fikserte med en grillpinne som jeg stakk igjennom rullene.

Fiskefilètene stekte jeg i panne med litt ojle på svak varme med lokk. På denne måten blir den mere bakt enn stekt. Samtidig kokte jeg aspargesbønner og stekte noen cherrytomater lett. Finner du lysing i fiskebutikken eller er så heldig å få den på fisketur, så har du noe å se frem til. Steinbittfilèt passer også utmerket til pesto.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar