fredag 13. april 2012

Foccacia

Neste innlegg vil være en carpaccio, og jeg vil gjerne ha foccacia til det. Jeg velger derfor å ikke ha på fersk rosmarin, da jeg vil at smaken ikke skal overdøve den delikate smaken på carpaccioen.

Ingredienser:

3 dl Lunkent Vann
6 dl Hvetemel (jeg brukte italiensk tipo "00")
25 gr Fersk Gjær
1 ss Olivenojle (jeg brukte "Galiga e Vetrice", en extra virgin fra O&Co)

Bland lunkent vann med gjær, tilsett så oljen, og så til slutt melet. Bland til en tykk grøt. Den vil være bløt. Hev den i 30 minutter.

Sett ovnen på 200 grader.

Legg et bakepapir i en liten langpanne, og spre ut deigen (ca. 1cm tykk). Hev i ca 20-30 minutter. Etter den er hevet, så stikker du små hull eller mønster lett med fingertuppene, og så heller du på litt mere olivenolje og det grove saltet. Ha alltid våte hender når du håndterer denne bløte deigen, ellers blir det bare kliss.

Stek nederst i ovnen i 20-30 minutter.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar