tirsdag 10. juli 2012

Hvalbiff

Jeg kjøpte 800 gram hval for 4 dager siden, og beklager at det ble mye hval, men den har holdt meg med gode middager i alle de fire  dagene. 160 kroner betalte jeg for hele stykket, så 40 kroner for kjøtt til hver middag er ikke så galt. Og etter 4 dager i kjøleskapet lukter den fremdeles mildt og friskt, og ikke minst ser den veldig bra ut. De andre ingrediensene jeg bruker er ikke så dyre, og mange av dem har man allerede i kjøleskapet.

Jeg trengte et raskt måltid, og droppet derfor tilbehør som poteter. Men hadde jeg hatt mere tid, så hadde jeg ovnstekt potetbåter med god olivenolje, malt grovsalt og mye frisk timian. Men nå droppet jeg potetene, og det var ikke mere enn 10 minutter fra jeg startet til jeg kunne spise.

Jeg brukte:

ca. 200 gr Hvalbiff
1/2 Søtpaprika
1dl Kremfløte
1dl Creme Fraishe
En god bunt frisk timian
Pepper
Salt

Varm en stekepanne til litt over middels varme med godt smør, og vent til smøret brunes lett. Mal i mellomtiden pepper og salt. Her bruker jeg hele pepper og grovt havsalt, og maler sammen i en morter. Krydre hvalstykket, og legg den i den varme stekepannen. Mens den steker, tar man å deler halvparten av en søtpaprika i to deler på langs og legger de i panne, sammen med biffen slik at den får god farge på hver side.

Jeg stekte hvalbiffen lenger enn det jeg trodde den skulle, kanskje 4 minutter på hver side, men den viste seg å være myk og rå i midten. Til slutt torde jeg ikke steke mere, men den var enda veldig rød i midten. Kanskje for rød for de fleste. Men den var gjennomvarm, og det er det som gjelder for meg. Men steker du hval for mye, så blir den tørr.

Når hvalen er ferdigstekt, så er paprikaene det også. Legg dem på en ventetallerken, og kok ut platen med fløte og creme fraishe, sammen med finkuttet frisk timian. Tilsett også litt salt og pepper i sausen. Server den ved å helle sausen på en tallerken, legg på de to delene av paprikaen og til slutt skjær biffen i stykker, og legg på toppen. Har du ovnstekte poteter med timian, så legg dem ved siden av. Da ville det bli en komplett middag. Men selv uten potetene ble jeg god og mett. Og min skepsis mot hval er over, selv om erfaringene fra 70-tallet enda ligger litt i bakhode. "But, it all lies in the head". Smaken er mild og førsteklasses, men ikke stek for lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar