lørdag 26. oktober 2013

Elggryte Med Rømme Og Kantareller

Det er sikkert mange som har god tilgang til elgkjøtt nå som elgjakten er i gang. Jeg liker ikke tanken på å drepe dyr, men å få litt kjøtt av en jeger eller kjøpe elgkjøtt på supermarked er greit for meg. Så prinsippene henger ikke helt på greip, men jeg vil ikke gjøre "the dirty work". Jeg kom over tilbud på elgstek på Coop Mega til 199 kr kiloen, og kjøpte en på 1,5 kilo. Det holder til 2 gode elggryter for 4 personer eller 4 for 2. Bruk det man trenger av kjøttet og frys resten i biter så de blir lettere å tine. Jeg vil lage denne på en fredag, og da har jeg god middag gjennom en hel helg. For en middag som denne, så velger jeg gode råvarer. Fersk sopp, rømme fra Røros, ekte geitost og god rødvin som base.

750 gr Elgstek eller Elg Grytekjøtt
1 Boks Rømme Fra Røros Meierier
2 dl Kremfløte
300-400 gr Ferske Kantareller eller Traktkantareller
3 dl Rødvin
3 dl Viltkraft eller Buljong
6 Skiver Ekte Geitost
3 ss Tomatpurè
4 Store Sjalottløk, eller 8 Små
4 Gulrøtter
200 gr Sellerirot
100 gr Ferske Blåbær
1 ts Knuste Enebær
2-3 Kvaster Fersk Timian
Salt og Pepper
Smør eller Olje Til Steking

Tilbehør:
Poteter til Potetmos
Litt Smør og Fløte til Potetmosen
Rosenkål
Rørte Tyttebær

Man trenger ikke følge oppskrift slavisk, og jeg tar alltid ingrediensene på slump og ut i fra hva jeg husket å kjøpe eller har i kjøleskaper. Det som er viktig er at råvarene har god kvalitet. Erstatt gjerne rømme med crème fraiche eller fløte, og dropp gjerne noen av ingrediensene som blåbær, tomatpurè. Man kan også erstatte sjalottløken med vanlig hvit løk. Godt blir det uansett.

Kutt opp kjøttet i passe biter, og stek på høy varme i en stekepanne. Stek i flere porsjoner, så kjøttet stekes og ikke kokes. Kutt samtidig opp sjalottløken i fine strimler, og fres den i en stor kasserolle. Når løken er blitt fin og blank, så tilsetter man kraft, rødvin og tomatpurè. Hell det brunede kjøtte oppi kasserollen. Stek så soppen lett, og tilsett i gryten. Kutt gulrøtter og selleri i biter på ca. 1 cm, og ha det oppe i sammen med resten av ingrediensene som, blåbør, enebær, gjeitost, rømme og krydder. Kok dette i ca. 3 timer, og smak til slutt med salt og pepper. Server gjerne med potetmos og rosenkål.



4 kommentarer:

  1. Har akkurat blandet alt i gryta, og skal la det stå tre timer nå, det dufter herlig:) koker du med eller uten lokk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sara. Hyggelig å se at du lager gryta! Jeg starter med å småkoke under lokk, og så tar jeg av lokket og lar den småkoke uten lokk den siste timen. Blir gryta for tykk, så tilsetter jeg bare litt vann og setter på lokket igjen. Blir sausen for tynn, så tar jeg litt av sausen i en egen kasserolle og koker den inn. Jeg synes det er godt at sausen er litt tykk.

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Brukte biffkjøtt og grytekjøtt av elg, og snøfrisk i stedet for geitosten . Smakte fortreffelig 🙂🎅🏻

    SvarSlett