torsdag 3. oktober 2013

Fårikål (Versjon II)

Jeg hører fra fårikålelskere at noen steker fårikålkjøttet før de koker det. Det er jo også det man gjør for å få god kraft av oksekjøtt, så nå prøver jeg meg med en ny versjon på en fårikåloppskrift. Etter å ha spist denne fårikålen basert på stekt kjøtt, så må jeg si meg enig i de som holder seg til denne metoden. Fårikålen ble mye fyldigere i smaken, og kraften ble mørk brun med mye smak. Jeg kokte denne på i løpet av en kveld, og lot den stå over natten for så å bli videre kokt dagen etter. Etter dette vil jeg fortsette med å steke kjøttet først da det gir en veldig fin og fyldig fårikålsmak, samtidig at kjøttet blir litt fastere men løsner ennå lett fra bena og blir utrolig mørt. Oppskriften er allikevel den samme, men metoden endres litt ved å inkludere steking av kjøttet. Jeg brukte (rekker til 3-4 personer):

2 Kg Fårikålkjøtt
1 1/2 Kålhode
2ss Salt
1 1/2 ss Hel Svart Pepper
1 dl Vann

Stek Fårikålkjøttet i en varm stekepanne til bitene har fått en fin brun stekefarge, eller stek kjøttet i langpanne i en varm stekeovn (250-300 grader). Skjær kålhodene i 4 deler og bryt av kålen i grove biter. bruk en stor og vid gryte og dekk hele bunnen med det stekte kjøttet. Leg så på et godt lag med grove biter av kål. Hell på halvparten av saltet og pepperet. Legg så på et nytt lag kjøtt, og dekk det med resten av kålen. Kok ut stekepannen med litt vann, og hell over kålen. Hell så på 1 dl vann. Kok på lav til middels varme i ca. 3 timer.Man kan servere den nå, eller stte den til side til dagen etter å koke den opp igjen. Du vil se at det stekte kjøttet gir en mørkere kraft og kålen får også en mørkere farge, og smaker mye mere fyldig enn om du ikke stekte den. Bilde under er tatt etter 3 koking. Første kvelden kokte jeg den i 2,5 time. Dag 2 kokte jeg den i 30 minutter til. Dag 3 kokte jeg den opp slik at den ble god og varm. Da hadde kålen trukket all kraften inn, kjøttet var supermørt og smakene hadde satt seg og den hadde en veldig fyldig og god smak. Prøv denne metoden neste gang. Du blir ikke skuffet, og om du har gjester så blir de imponert. Dette er en rett som tåler litt juling, men utfallet blir bare bedre og bedre jo mere man jobber med den. Erstatt gjerne vannet med oksekraft for å gi en ennå fyldigere smak.


Annonse:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar