fredag 13. juli 2012

Gratinerte Østers

På Smart Club har de delikate treesker med østers fra Nederland, og de er nydelige. 129 kroner for 12 østers er en bra pris, men hadde det vært dyrere så hadde jeg ikke kjøpt det. Men unner man seg litt luksus, så er dette et godt kjøp. Det holder til 4 forretter eller 2 hovedretter.

Østersene jeg kjøpte hadde 8 dager til siste forbruksdato, så jeg valgte å gratinere dem nå, og så tar jeg de naturelle i morgen.

Jeg brukte:

4 Østers
1/ 2 Sjalottløk
1 terning Ingefær
1 Liten Sitronbåt
Litt Extra Virgin Olivenolje
Noen dråper Hvitvinseddik
En liten klype fersk Bladpersille
Noen dråper Mirinsaus
Vellagret Ost
Litt meierismør

Sett ovnen på max varme. Man må åpne østersene forsiktig for å ikke få skalldeler i kjøttet. Bruk en østerskniv, og prøv å lure inn bladet mellom skalldelene der skallene er festet sammen. Vær forsiktig, så man ikke skjærer fingerene. Bruk et kjøkkenhåndkle for å beskytte hendene.

Når skjellene er åpnet, så hell av vannet. Finkutt ingefær og sjalottløk, og legg det i en bolle. Tilsett god olivenolje. Bland så inn litt hvitvinseddik, mirinsaus og noen dråper sitron. Kutt litt bladpersille i fine biter. Legg østersene på en stekeplate, og bruk en skje til å tilsette blandingen med olje, løk og urter. Legg på en liten terning meierismør (veldig liten). Topp så med revet ost, og så til slutt finhakket bladpersille. Jeg brukte vellagret goudaost, men prøv også andre gode oster, ikke minst parmesan.

Det blir en lekker forrett..... Pynt gjerne med litt fersk persille og sitronbåter for å få det til å se bedre ut.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar