mandag 23. juli 2012

Speket Andebryst

Andebryst er alltid godt, og jeg prøver meg med å speke et bryst. Sørg for at holdbarheten er så lang som mulig. Andebrystet jeg kjøpte hadde over ti dager holdbarhet og var fra Gårdsand

Når man speker et andebryst så må man salte det i grovt salt i 12 timer. Jeg tok bort skinn og fett, men man kan godt la det være på, men kutt da noen snitt i skinnet slik at saltet trenger inn. Det er viktig at man har god hygiene under hele prosessen, og bruker helt rent utstyr. Prøv å unngå direkte kontakt med skjærefjelen ved å dekke den med plastfolie.

Så er man klar for å henge den i en uke. Ta bort alt saltet og tørk godt med tørkepapir. Jeg tok et grillspyd av tre (fåes i den asiatiske seksjonen i butikken), og tredde den et par ganger gjennom en av kantene på fileten, og hang det over skålen som jeg brukte til saltingen. Se bilde. Bruk en dyp skål eller form som lar låret henge fritt. Sett det i kjøleskapet, og la det henge der i en uke. Gni gjerne brystet inn med timian og/eller rosmarin for å få en smak av kryderurter. I tillegg kan man også knuse et par enebær og korianderfrø.

Her er første steg med salting, masse salt. Dag 1:


Her er den godt dekket av grovt salt, både under og over.


Dag 2. Etter salting, henges den i kjøleskapet over en dyp skål. Den henger fritt på et tynt grillspyd som jeg har kjøpt i en asiatisk butikk.

Dag 8. Etter å ha hengt i kjøleskapet i 7 dager så er andebrystet ferdig speket. Nydelig mørt spekekjøtt, med en mild god smak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar