søndag 6. mai 2012

Pizza med Teriyakymarinert Kyllling

Dette er kanskje ikke en klassisk italiensk pizza, men for pizza er det fantasien som gjelder. Jeg liker å holde meg til de klassiske, men liker også å variere ut i fra hva jeg har lyst på. Det viktigste for meg er at det blir en tynn og sprø pizza med mye smak, og ikke de tykke langpannepizzaene som mange lager. Pizza skal være tynn og stekes på sterk varme 10-15 minutter, da får man smakene frem.

Ikke legg på for mye fyll slik at bunnen ikke blir sprø. Legg også lite fyll midt på pizzaen, slik at bunnen også blir godt stekt på midten. Det er lett for at den kan bli deigete om man ikke gjør dette. Man kan også steke soppen, kyllingen og baconet litt på forhånd slik at man får bort litt væske.

Til denne pizzaen brukte jeg min oppskrift på standard pizzabunn:

Deig:
2 dl Siktet Spelt
0,8 dl Vann
15 gram Fersk Gjær
1/2 ts Salt

Fyll:
150 gram Finskivet kyllingfillèt
1/2 dl teriyakisaus
1/4 pakke finkuttet Bacon
1 Skivet Portobellosopp, eller 3 finskivede champignon
4 Cerrytomater
1/2 Skivet Rødløk
3 ss Tomatpurè
Oragano
Timian
8 Cherrytomater
3 Fedd Hvitløk
Oragano
Timian
Kraftkar fra Tingvold ost
Mozarellaost
Rucolasalat

Blang ingeriensene for deigen og hev i 30 minutter. Form pizzaen og la den heve i 30-60 minutter på bakepapir. Strø på mel og legg på plast så den ikke tørker.

Mariner de de oppskårene kyllingbitene i teriyakisausen i en 1/2 time.

Kok tomatpurè sammen med 5 cherrytomater. hvitløk, oragano og timian til en god tomatsaus. Bak ut pizzadeigen og legg først på tomatsausen, så osten og så resten av fyllet med sopp, løk og kyling. Stek på sterkeste varne i ovnen i 10-12 minutter.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar