fredag 4. mai 2012

Pizza "Surf n' Turf"

I dag kjøpte jeg 700 gram ytrefillèt som skal holde til tre middager. Jeg starter med denne pizzaen som er basert på tynne skiver av ytrefillèt og scampi. Kankje ikke en tradisjonell italiensk pizza, men jeg lager den allikevel for å prøve ut kombinasjonen. Det er vel da ingen hemmelighet at neste dags lørdagsmiddag blir en ordentlig "surf & turf" da kjøttet er i kjøleskapet og scampien er i fryseren. Søndag blir det biffwok med eggenudler.

Til pizzaen brukte jeg:

Deig:
2 dl Siktet Spelt
0,8 dl Vann
15 gram Fersk Gjær
1/2 ts Salt

Fyll:
200 gram Finskivet trefillèt
1 Skivet Portobellosopp, eller 4 finskivede champignon
3 ss Tomatpurè
5 Cherrytomater
3 Fedd Hvitløk
Oragano
Timian
Kraftkar fra Tingvold ost
Mozarellaost

Bland gjæren ut i lunket vann og bland med mel og salt. la det heve i 30 minutter. Form så en tynn pizzabunn på en plate med bakepapir, og dekk med plast. Strø på mel på overflaten så deigen ikke klistrer seg til plasten. La de heve videre i 1/2 time.

Kok inn tomatpurèen med tomater krydder og hvitløk.

Når deigen er klar, så spre tomatsausen utover bunnen og legg på osten. eg tilsatte også litt blåskimmelost (Kraftkar) for å få mere smak. Roquefort, Gorgonzola eller Norzola kan også brukes, men jeg er blitt "fan" av Kraftkar!

Legg så på soppen, kjøttet og scampiene. Stek i ovnen  på sterkeste varme i 10-12 minutter. For å få en sprø pizzabunn, så danderer jeg pizzaen på bakepapiret mens stakeplaten står i ovnen slik at den blir skikkeliv varm. Så sklir jeg stekapapiret med pizzaen over på den varme platen og setter den på nederste rille i ovnen. Har du en pizzastein, så bruk også den.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar