tirsdag 19. november 2013

Rakfisktartar

Jeg har i mange år unngått å smake på rakfisk, men for 2 år siden var jeg innom et stort Ica Supermarked og fikk en smaksprøve med rakfisk med løk, rømme og ruccolasalat servert i lefse. Jeg kjøpte et par fisker med en gang, og siden er jeg frelst på det. Min lokale Menybutikk hadde på lørdag et stort utvalg av smaksprøver på rakfisk, og jeg valgte et par pakker fra en av dem. Sist gang jeg hadde rakfisk så lagde jeg den ganske tradisjonellt, men denne gangen lagde jeg en tartar. Som forrett er den perfekt. Eller lag den i en symfoni av ulike rakfiskretter. Det er mange å velge mellom, så det kommer flere fra meg i de kommende ukene så lenge rakfisken er i butikkene. Som alenemat så kan man bruke 200 gram rakfisk, og da er det en hel middag. Pynt med en kvast frisk dill.

Jeg brukte for en persom:

200 gr. Rakfisk
1-2 ss Rømme (Seterrømme, eller Rømme fra Røros Meierier)
1/4 hakket løk
litt haket dill
Litt Finhakket purre
1 knivsodd Dijonsennep
Litt Pepper

Finhakk alt, og server det sammen med godt flatbrød, eller som jeg gjorde, med rugkjekls fra Sætres Beste. Pynt med en frisk kvast med dill.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar