torsdag 5. desember 2013

Betasuppe

Jeg forbinder betasuppe med turer i skog og fjell hvor vi hadde med Toro suppeposer. De var gode de, men nå bestemte jeg at jeg for en gangs skyld skulle ha betasuppe hjemme, og da er det hjemmelaget som teller. Jeg hadde et fenalår hvor det bara var benet pluss litt kjøtt igjen på, så fenalåret ble grunnlaget for suppen.

Ben fra et fenalår til kraft
1 Vossakorv
300 gr. Bacon i ett stykke (brukte bacon fra Aron i Tromsø, nam...)
1/2 Kålrot
1/2 Sellerirot
1/2 Stor purre
3 Gulrøtter
1 Persillerot
1 Pastinakk
Pepper

Start med å koke kraft. Har man ikke fenalåret, så kan man koke kraft på en røkt svineknoke eller bruke litt mere bacon og litt kraft eller et par buljongterninger. Det er ingen fasit på denne suppen. Det skal være "betær" eller biter av restemat og grønnsaker. Fenalåret var veldig salt, så jeg kokte det i 2 liter vann, og helte ut halvparten av vannet etter en halv time, og tilsatte en liter friskt vann til jeg syntes at smaken var passe salt. Så kokte jeg kraften videre i 3 timer. Tok så ut bena og skrapte av alt kjøtt som kunne brukes. Så skar jeg av det meste av fettet av baconet, og kuttet baconet og vossakorven i biter. Deretter kuttet jeg alle grønnsakene i terninger og tilsatte suppen. Kokte den videre i 40 minutter. Smakssatte den så med litt pepper. Suppen ble nydelig, dog litt gammeldags og tradisjonell men det er jo ingen hindring for en god middag. Denne ga meg 4 gode prosjoner.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar