onsdag 25. desember 2013

Pinnekjøtt

Jag har en alenehusholdning som mange andre, og da er en pakke med 2-3 kilo for mye. Jeg skal ha en julaften med 2 personer, og da er de vanlige pakkene med pinnekjøtt for store. Jeg har kjøpt en vossakorv fra Vossakjøt, og et stort kålrabihode, og da trenger jeg bare et kilo pinnekjøtt. På min lokale Rimi butikk så fant jeg kilosposer fra Matmestern til 95 kroner, men jeg har en innebygd tvil til lavprisprodukter. Jeg gikk hjem og sjekket, og fant ut at pinnekjøttet fra Matmestern var fra Nortura sitt anlegg på Tynset. Se på koden for produsenten. Den var 104, og det er Nortura Tynset som er Norges største produsent av pinnekjøtt. Kunne det gå galt? Jeg kjøpte et kilo røkt pinnekjøtt, og sparte 200 kroner i forhold til Gildes egne som lages på samme anlegget på Tynset.

Jeg tok sjansen, og den viste seg å være vert det. Pinnekjøttet var nydelig.

Legg pinnekjøttet i kaldt vann natten over, ca. 12 timer. Legg bjerkepinner i bunnen av en stor kjele, fyll på vann til det er et par millimeter til toppen av pinnene, og legg pinnekjøttet på toppen. Kok på lav varme så pinnekjøtter får dampe i 2,5 time. Pass på at det ikke koker tørt. Skjær et kålrothode i terninger og kok til det er mørt.

Når det er 20 minutter igjen av dampingen av kjøttet, så legg på Vossakorven. Hell så av vannet fra kålroten, og tilsett 50 gr. smør og litt salt, pepper og malt muskat, og mos til en litt grov rotmos.

Server alt sammen som den perfekte julemiddagen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar