tirsdag 16. august 2011

Mel

Jeg baker ofte, og jeg eksperimenterer mye med mel. Jeg bruker som oftest økologisk mel og helst fra ulike typer av "urmel" som enkorn, spelt og emmer. I tillegg søker jeg etter kvalitetsmel av hvete og av rug.

I Norge har vi tradisjoner på mel, men det er få prodosenter som utnytter potensialet for nye meltyper. Unntakene er Holli mølle og Kvelde Mølle.

Kvelde Mølle i Vestfold produserer kvalitetsmel av hvete, rug og spelt. Holli Mølle i østfold produserer mel av hvete, spelt, rug, enkorn og emmer.


I Sverige har de mange produsenter av kvalitetsmel. Når jeg er i Sverige sørger jeg for å kjøpe Hvetemel spesial fra Kungsørnen, mel fra Saltø Kvarn og den fantastikse Ølandshveten. Ølandndshvete er veldig rikt på protein og gir fantastiske resultater. Manitoba Cream er et hvetemel du får i Sverige som er rikt på proteiner, tåler mye elting og gir fine brød.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar