fredag 19. august 2011

Syltede Rødbeter

Resten av rødbetene jeg brukte for 2 dager siden til seien, ville jeg sylte. Jeg bruker ikke syltede rødbeter så ofte, så jeg håper de vil vare en stund. Men det er jo utrolig godt på hjemmebakt brød med leverpostei.

Ingredienser:

5 rødbeter
2 ts sennepsfrø
2 stjerneanis
Noen nellikspiker
1/2 dl sukker
1 dl 7% eddik

Frisk, ny norsk rødbete. Kortreist og så søt og god, men undervurdert til mat.
Jeg kokte rødbetene hele i 30 minutter, og samtidig kokte jeg oppbevaringsglasset i rent vann. For å ha de lenge vil jeg gjerne ha de så sterile som mulig.
I laken som var igjen så beholdt jeg ca 3 dl, og helte inn eddik, sukker, og la inn nilliksprikerene, sennepsfrøene og stjerneanisen. Jeg kokte det inn i ca 3 minutter.

Samtidig tok jeg 2 plastposer på hendene for å unngå å bli lilla, og gned av skallet og groen på endene. Så kuttet jeg opp rødbetene i skiver. De største skivene delte jeg i to. Så helte jeg på den kokte laken. Jeg prøvde å få med mye av sennepsfrøene, men ungikk å få med nellikspikerere og anisen da laken luktet ganske sterkt av disse fra før.

Jeg gleder meg til rødbeter i tiden fremover. Fantastisk farge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar