fredag 9. september 2011

Boeuf Bourgogne

Jeg er veldig glad i gryteretter som Ozzo Bocco og Boeuf Bourgogne. Også gryteretter med lam står høyt i kurs. Det gir mye mat, og er veldig enkelt og lage. Men det tar litt tid da kjøttet må bli ordentlig mørt, og da krever det tid.

Utfordringen med alenemat er å ikke lage for mye når man har mange indregienser. Denne retten er nesten bedre dagen etter, og passer bra når man vil ha god mat i flere dager på rad. Du lager en rett, men har 3-4 middager. Enkelt og greit.

Indregiensene i dag er bare norske råvarer, kanskje foruten hvitløken. Jeg liker denne sessongen da butikkene har kortreiste produkter. Få mere av det i butikkene!

Jeg fant billig okse høyrygg i butikken, og da sier det seg selv at valget falt på Boeuf Bourgogne. Porsjonen her rekker til 3-4 personer. Men jeg skal ha den gjennom hele helgen. Det blir middag fredag, lørdag og søndag. Og det for litt over en hundrelapp totalt, da jeg droppet bacon som jo egentlig burde være i denne gryten. Jeg la heller til litt poteter, jordskokk og tomat til oppskriften da jeg ikke gidder å koke poteter ved siden av. Med poterer blir denne bryten også litt tykkere i sausen, så man slipper å bruke maizena til jevning. Tomaten synes jeg gjør gryten bedre.

Dette brukte jeg:
800 gram okse høyrygg
2 rødløk eller gul løk
4 poteter
8 champignon
5 jordskokk
3 gulrøtter
2 tomater
1 hel hvitløk
bladpersille
timian eller rosmarin (i dag brukte jeg rosmarin)
3dl rødvin (jeg brukte matrødvin)

Start med å kutte kjøttet i relativt store biter. Denne retten skal være rustikk, så alt er i store biter. Brun kjøttet i en stekepanne på høy varme, slik at det blir ordentlig brunet. Hell kjøttet over i gryten og kok ut pannen med vann. Hell dette avkoket i gryten får å få med den gode stekekraften.

Kutt så alle grønnsakene i store biter og hell i gryten. Tilsett krydderet og rødvinen. Tilsett gjerne litt mere vann for å få nok væske. La alt koke under lokk i 2 timer på svak til middels varme. Det skal bare småkoke i gryten.

Etter 2 timer er alt ferdig, og du kan eventuelt bare legge til et glass med rødvin. Og hva passer vel bedre en en rød Bourgogne?

Her er alt blandet og kokingen har akkurat startet. Nå er det bare å ha tålmodighet til å vente i 2 timer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar