tirsdag 13. september 2011

Sashimi

Sashimi er veldig lett og raskt å lage. I tillegg så er det en av mine favoritter, med enkle og rene smaker. Her har jeg brukt torsk som jeg hadde til overs fra forrige rett med gulrotcoulis og litt laksefilèt.

Til sashimi må man bruke fisk av høy kvalitet. Jeg har brukt Salma laks og Strøm torskeloin. Norsk oppdrettslaks er fri for parasitter, mens torsken bør ligge natten over i fryseren for å være garantert fri for parasittene.

Du trenger:

Laksefilèt, torskefilèt eller en ren filèt av andre fisketyper
Washabi pasta
Sjalottløk, vårløk eller andre grønnsaker.
Soyasus
Sesamfrø
1 Sitronskive

Jeg var i butikken og kjøpte vårløk, men den ble glemt igjen mens jeg pakket varene i kassen. Så jeg måtte bruke fersk bladpersille i stedet. Men det var godt det også.

Start med å riste sesamfrøene i en tørr varm panne. Rist dem til de er lett brune og gir fra seg en god aroma.

Rull laksefileten i de ristede sesamfrøene slik at de fester seg på fileten. skjær middens tynne skiver av fileten og legg på en talerken. Torskefiletene skar jeg opp, men jeg hadde ikke på sesamfrø.

Fordel filètene på tallerkenen. Skjær opp litt sjalottløk og kutt vårløk i fine strimler, eller som jeg gjorde her å kutte bladpersille i middels fine biter.

Fordel alt på tallerkenen og legg ved en klump med washabi. På bildet har jeg brukt alt for mye washabi. Det holder med en klump på størrelse med en ert eller to,

Server med soyasaus i en skål ved siden av. Press sitronen i soyasausen, og bland inn litt washabipasta til soyasausen til den blir så sterk som du liker den.

Bruk spisepinner. og dypp fisken med litt løk og persille i soyasausen, og så nyt det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar