søndag 11. september 2011

Torsk med coulis på gulrot

Jeg elsker fisk, og en coulis på gulrot passer nesten all fisk. Det er egentlig gulrotmos med et fancy navn. Kjøper du fersk toskefilet i et lite stykke og grønsakene enkeltvis, så blir dette en god, sunn og billig middag. Jeg ville bruke resten av torskefileten til sashimi en annen dag, så jeg kjøpte Strøm torskeloin, og da bir det en del dyrere. Fløten kan man droppe hvis man vil, og da blir dette en veldig mager middag. Du kan også trekke torsken i vann for å unngå stekefett.

Til en person:
1 porsjonsstykke torsk
2 gulrøtter
Litt fløte
1 Rødbete eller andre grønnsaker
Gressløk

Start med å koke grønnsakene. Når gulrøttene er møre, så lager man en mos av dem. Enten med stavmikser eller en manuell moser. Jeg bruker det siste, og lar den forbli litt grov. Jeg blander litt fløte  mosen. Rødbeten kokes hel og kuttes til et fint porssjonsstykke, eller kuttes i skiver eller staver.

Torsken stekte jeg på lav varme i en stekepanne.

Anrett og pynt med finkuttet gressløk, og legg ved en skive sitron.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar