onsdag 18. januar 2012

Pizza med pastrami

Som lørdagspizza lager jeg som oftest en pizza med champignong og pastrami. Pastrami er desverre vanskelig å få tak i, da den har blitt fjernet fra hyllene i de fleste daglivarebutikker. Jeg fant den nå hos Spar, og hamstrer.. Men hos meny og Kiwi er de borte desverre.. Fy til Norgesgruppern. Pastramien jeg bruker er Gildes løvtynne pastrami.

Før brukte jeg rouquefort ost til denne, men den blir like bra med norsk lokal blåskimmelost som Sælbu Blå. Jeg gleder meg til å prøve den med Kraftkat fra Tilgvolll, som jeg synes er den beste blåskimmelosten som finnes.

Til denne brukte jeg:

Deig:
4 dl Finmalt spelt fra Kvelde Mølle
1,75 dl Vann
1/3 pose Tørrgjær
1 ts Salt

Fyll:
1/2 pakke ferdig tomatsaus med basilikum fra ICA
4 Store Champignoner
5 Cherrytomater
1/2 Pakke Pastrami
1 ts Tørket Oregano
1 Mozarella Ost
Noen skiver AVDEM Fjelldronnong Ost
Noen Skiver Selbu Blå Blåskimmelost

Bland ingrediensene for deigen, og la det heve 30 minutter. Speltmelet fra Kvelde Mølle er veldig godt egnet for pizza. Form deretter deigen til en pizzaform på en bakeplate med bakepapir. Har du en stekestein så bruk den.

Stek champignonene i en panne for å få ut en del væske, hvis ikke kan pizzaen bli for bløt. Men stek dem ikke for mye.
Legg på fyllet. Først tomatsausen, så chamignongen, strø på oragano og fordel mozarellaosten på pizzaen. Fordel pastramien og så resten av ostene over dette. Lergg så på halve cherrytomater.

Sett den inn i varm ovn på 300 rader og stek i 12-15 minutter.

Det blir en nydelig pizza med mye smak, takket være pastramien og blåskimmelosten.


Før steking.

Her er den ferdig stekt.

Samme type pizza, men uten cherrytomater.
 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar