lørdag 21. januar 2012

Slettvar

I dag var jeg heldig og fant slettvar i min lokale Meny butikk. Det er sjeldent å finne denne i butikken da slettvar fanges bare som bifangst, og det er ikke oppdrett på den. Den er lillebroren til piggvar, og er sammen med piggvar noe av den mest ekslusive fisken man kan spise. Piggvar og slettvar er dyere fisker, men slettvaren var 50 kr billigere per kilo (kr.199). Men jeg synes den er like god, og dessuten er den viltfanget. Mere økologisk blir det ikke.

Denne var på 1,8 kg, og rekker mulig til 3 middager for meg. Jeg planlegger en kokt eller porsjert porsjon av en av ryggfilètene og en pannestekt av den andre. Bukfilètene sparer jeg til fiskesuppe.
Jeg filetterte fisken, og satt da igjen med 2 ryggfilèter og 2 bukfilèter. Resten av fiskesskroget kokte jeg fiskekraft på, sammen med gulrøtter, sellerirot, sjarlottløk og purre. Det blir god kraft til både saus og fiskesuppe. Bruk hele fisken, også hodet.

Jeg tok også vare på rognen, som kan bli et godt tilbehør til en eller to av rettene.

Fiskeskroget som ble igjen delte jeg opp i mindre biter og kokte kraft slik at den kan brukes til saus og suppe. Fisken kokte jeg i en liten kjele sammen med 4 gulrøtter, 1/4 sellerirot, 1/4 purre og 3 sjalottløk. Grønnsakene vil jeg bruke til en rotmos, så spar på disse. Kok kraften i en halv time og sil av.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar